fbpx

Ministerul TINERETULUI tace și nu face

MTS continuă să păstreze publice pe site-ul său sume mincinoase legate de ce buget va aloca pentru TINERET

A trecut fix o lună de când Ministerului Tineretului și Sportului (MTS) publica pe site-ul său, cu mare fală, cifrele bugetului pentru anul 2019, care cuprindea și componenta TINERET. La întâlnirea din 18 februarie 2019 cu câteva organizații de tineret, în cadrul Consiliului Consultativ pe Probleme de Tineret, reprezentanții ONG-urilor au reclamat că cifrele nu sunt reale, iar directorul economic al ministerului ne-a spus cu nonșalanță„Materialul pe care l-am prezentat eu a fost transmis la direcția de comunicare și a fost preluat în mod greșit”. E adevărat, MTS nu are încă buget, dar nici nu a corectat sumele de pe site, inducând în eroare (deja cu intenție directă) și sfindând tinerii, organizațiile de și pentru tineret și inclusiv serviciile și instituțiile subordonate în legătură cu ce buget a primit, de fapt, avizul Comisiilor Parlamentare reunite.

MTS nu are buget și nici nu a emis informațiile corecte despre cum va arăta acesta. Ce face conducerea MTS pentru componenta TINERET?




MTS refuză dezbaterea pe metodologiile de finanțare

A trecut aproape o lună de când am cerut MTS să stea de vorbă cu toți tinerii care vor să-și spună părerea despre instrumentele prin care MTS distribuie bugetul în acest an (metodologiile de finanțare). În data de 18 februarie 2019, secretarul de stat Remus Munteanu a acceptat public, de față și cu alte organizații de tineret. La câteva zile mai târziu, MTS s-a râzgândit și, în semn de „respect și considerație” față de ONG-uri, în ajunul Zilei Internaționale a organizațiilor neguvernamentale, ne-a spus că nu mai organizează nicio dezbatere. Dacă nu are buget, de ce nu a organizat dezbaterea? A fost și încă mai este suficient timp pentru un proces de dialog structurat. Așadar, nu doar că a sfidat tinerii și ONG-urile de și pentru tineret (în general) ci le-a sfidat și pe cele martore ale promisiunilor (în particular).

MTS nu are buget și nici nu a emis informațiile corecte despre cum va arăta acesta, nu a organizat dezbaterea. Ce face conducerea MTS pentru componenta TINERET?




MTS ține ascunse, în continuare, răspunsurile tinerilor din țară cu privire la situația și așteptările lor

Tot la întâlnirea din 18 februarie 2019, mai mulți dintre reprezentanții ONG-urilor am cerut ca MTS să facă publică, din nou, Diagnoza 2018 – Situația tineretului și așteptările sale plătită din bani publici, pe care a postat-o (și așa cu întârziere) și a retras-o doar câteva zile mai târziu, unele răspunsuri ale tinerilor chestionați cu ocazia cercetării, nefiind pe placul MTS. Și atunci, reprezentanții MTS au promis (public, de față și cu alte organizații de tineret) că o vor publica la o săptămână după întâlnire. A trecut aproape o lună, iar ceea ce scriam în data de 4 martie, râmâne valabil. MTS, nu doar că sfidează tinerii și ONG-urile de și pentru tineret (în general) ci le sfidează și pe cele martore ale promisiunilor (în particular).

MTS nu are buget și nici nu a emis informațiile corecte despre cum va arăta acesta, nu a organizat dezbaterea, nu a publicat diagnoza. Ce face conducerea MTS pentru componenta TINERET?




MTS ascunde cine, cum și ce propune și susține în mandatul Președinției la Consiliul UE, cu privire la tineri

Au trecut deja două luni și jumătate de când MTS exercită Președinția la Consiliului UE pe componenta TINERET. Comunicarea despre acest proces este extrem de rară, spre inexistentă, iar noi (ca să putem dedica o rubrică specială informării tinerilor despre Președinție) am fost nevoiți să culegem informațiile din comunicatele de presă precare, postate pe site-ul MTS, din informațiile postate pe site-ul Președinției și din cele de pe site-ul Consiliului UE.

Având în vedere:

am considerat oportun să semnalăm faptul că toate acestea necesită măsuri, degrabă implementate, pentru a evita conturarea unui exemplu de slabă practică în pilotarea noului Dialog cu Tinerii, exemplu înaintat de noi, România – fix țara care deține Președinția.

Așadar, acum 3 săptămâni (19.02.2019), după repetate insistențe să primim informații, noi am trimis o solicitare către Grupul Național de Lucru pentru Dialog Structurat și în atenția reprezentanților Ministerului Tineretului și Sportului referitoare la Exercitarea Președinției României la Consiliul UE – Componenta TINERET, principalele puncte ale cererii noastre fiind următoarele (detaliate AICI):

  • Îndeplinirea retroactivă a procedurilor de comunicare publică preliminară exercitării Președinției Consiliului UE – Componenta TINERET
  • Comunicarea publică parțial retroactivă și la zi cu privire la fiecare etapă a exercitării Președinției Consiliului UE – Componenta TINERET
  • Dezvoltarea urgentă a Strategiei și a Planului de acțiune în cadrul GNL
  • Organizarea de oportunități pentru tineri și ONG-uri

Din păcate, nici până azi, nu am primit vreun răspuns sau reacție (nici de la MTS, nici de la vreun membru al GNL).

În continuare site-ul MTS nu conține o secțiune specială dedicată exercitării Președinției, ci găsim postate (printre cele de rutină) doar niște comunicate rătăcite, care bifează în 2-3 rânduri evenimente la care participă demnitarii.

Așadar, cu privire la componenta TINERET în timpul exercitării Președinției la Consiliul UE, MTS nu dă dovadă de transparență nici cu privire la:

  • Membrii echipei responsabile de această componentă din partea României (nume, poză, poziție, atribuții, descrierea expertizei relevante, contact);
  • Procesul și actorii cu rol important la nivelul UE, cu particularitate pe Componenta TINERET (descriere tehnică, dar într-o manieră prietenoasă cu tinerii)
  • Prioritățile României (într-un limbaj accesibil)
  • Prioritățile sectoriale de tineret ale României, împreună cu povestirea procesului de selecție (când a început, care au fost etapele, seminariile și sesiunile de informare pentru tineri, contextele de consultare, calendarul acestora, locații, număr și profilul participanți – dacă este cazul, rezultatele obținute, exercițiile de dezbatere asupra selectării priorităților pentru tineret, analiza acestora și argumentarea relevanței cantitative și calitative a opțiunilor finale)
  • Existența unui Tool KIT informațional pentru ONG-uri pentru a fi diseminat tinerilor
  • Preluarea Portofoliului de la Austria: Eveniment (descriere, actori prezenți, cine și de ce a participat din partea României, protocol / cutumă etc.); Moștenirea preluată de la Austria pe Componenta TINERET: Dosare (prezentare succintă, importanță, impactul asupra vieții de zi cu zi a tinerilor, provocări în finalizarea acestora etc.)
  • Ce oportunități există pentru TINERI și pentru ONG-uri
  • Evenimentele de și pentru tineret: titlu, locație, descriere (istoric, importanță, profilul participanților etc.), metode de participare, metode de implicare în organizare
  • Comunicarea progreselor înregistrate la fiecare etapă (articol pe site, Facebook, comunicat de presă)
  • Explicarea transparentă și într-un limbaj accesibil a pașilor următori, astfel încât tinerii să înțeleagă importanța pentru ei și mizele oportunității noastre de a exercita Președinția pe Componenta TINERET
  • Articole despre ateliere, conferințe, întâlniri (articole, nu doar comunicate de presă care bifează doar 1-2 rânduri despre obiect și sunt profund inutile înțelegerii tânărului cu privire la importanța participării unui demnitar la o întâlnire și cu atât mai puțin asupra impactului acesteia asupra vieții de zi cu zi)
  • Articole dedicate Grupului de lucru pentru tineret: calendarul întâlnirilor, descrierea succintă a punctelor de pe agendă (pentru acuratețe, există documentele anexate), încărcarea deîndată ce sunt disponibile a documentelor conexe fiecărei reuniuni (să fie neapărat disponibile în limba română), follow-up
  • Agenda curentă a Consiliului UE
  • Dosarele principale aflate în negociere legislativă,
  • Temele / dosare europene care prezintă un interes prioritar pentru noi și pe care România le va propune spre dezbatere
  • Stadiul următoarelor subiecte anunțate în faza premergătoare exercitării Președinției pentru agenda Formațiunii Educație, Tineret, Cultură și Sport (EYCS) a Consiliului UE:
    • Spațiul European al Educației
    • Regulamentul Programului Erasmus+
    • Abordarea globală a predării și învățării limbilor străine
    • Participarea activă a tinerilor la acțiunile UE (incluziunea tinerilor și procesul de dialog structurat)
    • Adaptabilitatea tinerilor pe piața muncii
    • Formarea aptitudinilor creative, interculturale și de comunicare ale tinerilor

Prin această pasivitate și lipsă de transparență, MTS sfidează tinerii și ONG-urile de și pentru tineret, fie ele sau nu membre ale Grupul Național de Lucru  (contrar înțelegerii dintre MTS și ONG-uri de la formarea acestuia).

Așadar, MTS nu are buget și nici nu a emis informațiile corecte despre cum va arăta acesta, nu a organizat dezbaterea, nu a publicat diagnoza, nu dă dovadă de transparență cu privire la exercitarea Președinției la Consiliul UE. Ce face conducerea MTS pentru componenta TINERET?




MTS transformă Conferința Europeană de Tineret în cel mai dezorganizat eveniment de tineret din Președinția vreunei țări

Pe site-ul Președinției Române,  Ministerul Tineretului și Sportului este indicat ca fiind responsabil de organizarea Conferința de tineret a UE și, tot acolo, tinerii și organizațiile de și pentru tineret au citit pentru prima dată și perioada de desfășurare: 25.03-28.03.2019. Într-adevăr, cel mai mare eveniment de tineret din UE va avea loc în 10 zile! Abia cu o lună înainte de eveniment (22.02.2019), a publicat și MTS o informație legată de conferință – era un apel pentru facilitatori. Oricum acest eveniment încă nu trebuia să ajungă la toți tinerii români (mai ales că articolul era în limba engleză, așa că încă nu toți știu, de la MTS, că această conferință va avea loc – măcar pentru cultură generală). De atunci, MTS nu ne-a mai comunicat decât ieri, că a găsit facilitatorii (tot în limba engleză).

Un aspect interesant este și diferența dintre data conferinței așa cum este prezentată pe site-ul Președinției Române (25-28) și cea din anunțul MTS (26-28). Deja acest aspect devine irelevant, atât timp cât MTS nu a publicat nicio altă informație cu privire la această conferință (descriere, teme, agendă, argumentarea procesului de selecție a participanților etc.)

Legat de finanțarea acestui eveniment care poate proveni și dintr-un grant de finanțare din fonduri europene, în întâlnirea din 18 februarie 2019, subsecretarul de stat Cristina Andronic (responsabilă, se pare, din partea MTS de exercitarea Președinției) a recunoscut cu o seninătate incredibilă că „de obicei, în luna OCTOMBRIE-NOIEMBRIE se depun proiectele pentru grant, noi am întârziat MAXIMUM 2 săptămâni. Forma finală a fost depusă în IANUARIE” (matematica, bat-o vina!). Așadar, ministrul Tineretului, Bogdan Matei, a făcut următoarea afirmație: „Eu vreau să mă asigur că totul este în regulă. Noi ne-am luat măsuri, dacă UE vine mâine și ne spune că nu ne dau banii, noi avem banii bugetați, așa că nu avem niciun fel de problemă dacă ne dau banii sau nu.” Drept urmare, ne-am liniștit – nu banii sunt problema. Atunci ce? Am fost cu toții martori la capacitatea ministerului de a se organiza în timp util pentru evenimente naționale. Prima comunicare publică legată de Gala Tineretului din România a apărut cu 6 săptămâni și jumătate înainte de eveniment. Întrebarea noastră este – ce se întâmplă acum, când avem de-a face cu un eveniment de și mai mare anvergură, de nu se organizează? De ce MTS tace?

Pe site-ul MTS nu apare niciun anunț de lansare a Conferinței. Pe pagina de Facebook a conferinței încă sunt informațiile Austriei (fosta Președinție), site-ul conferinței nu are nici măcar adresa schimbată (din austriacă în română). Doar ca un mic exemplu, pe pagina de Facebook, Austria anunța conferința cu 2 luni înainte (și la două zile de la preluarea Președinției). Noi suntem la 10 zile distanță de eveniment și nu am scris nici măcar un cuvânt. Da, conferința nu este un eveniment foarte deschis, dar asta nu înseamnă că temele abordate acolo nu trebuie promovate către toți actorii interesați. Același lucru se aplică și rezultatelor acestui eveniment. Oare invitațiile au fost trimise în timp util? Câți dintre speakeri sunt confirmați?

Oricum legat de Președinție în general și de Conferință în particular, MTS nu a implicat nici membrii Grupului Național de Lucru. În afara faptului că ne-a văzut o dată sau de două ori, am oferit consultanță pe cum să se adapteze proiectul de grant, ne-a consultat de azi pe mâine pe un document (că au fost forțați de partenerii europeni și, oricum nu știm varianta finală, căci nu este urcată pe site-ul Consiliului), a solicitat ca fiecare dintre noi să contribuie cu 2-3 voluntari pentru organizare, nimic altceva. Nici măcar nu știm ce vor face acei voluntari și nici nu știm cine va fi coordonatorul lor.

Cât privește aportul nostru, nu avem cum să uităm faptul că MTS a organizat o întâlnire informală cu membrii GNL și, copleșit de numărul mare de persoane care ar fi trebui să participe (șapte), a omis să convoace și reprezentantul FITT. Când am solicitat să intervenim prin Skype, cererea ne-a fost ignorată. Apoi, la o săptămână distanță, când trebuia să aibă loc o întâlnire procedural stabilită, ajuns în București, reprezentantul nostru a constatat că era singur, nici MTS și nici ceilalți membri nu se pregătiseră să participe, așa că acesta a purtat o discuție simplă, unu-la-unu, cu un funcționar, amabil de altfel, dar lipsit de prerogative de decizie.




În concluzie, MTS 

  • continuă să păstreze publice pe site-ul său sume mincinoase legate de ce buget va aloca pentru TINERET, 
  • a refuzat dezbaterea pe metodologiile de finanțare,
  • ține ascunse, în continuare, răspunsurile tinerilor din țară cu privire la situația și așteptările lor,
  • ascunde cine, cum și ce propune și susține în mandatul Președinției la Consiliul UE, cu privire la tineri
  • transformă Conferința Europeană de Tineret în cel mai dezorganizat eveniment de tineret din Președinția vreunei țări.

Ce face conducerea MTS pentru componenta TINERET?

Responsabilii de resort care țin tinerii și ONG-urile de tineret la distanță, refuză să-i asculte, refuză să le vorbească, îi dezinformează și le vatămă interesele și reputația în fața partenerilor din întreaga Uniune, într-o lume ideală și abstractă ar face așa doar cu mandatele pe masă!

 

Mâhnirea noastră este întărită și de contextul exercitării României a Președinției la Consiliul Uniunii Europene, mai ales că descrierea Programului Președinției României la Consiliul UE 2019 – componenta TINERET începe astfel: Președinția României la Consiliul Uniunii Europene va urmări să contribuie la creșterea calității DIALOGULUI DINTRE AUTORITĂȚILE PUBLICE ȘI TINERI, la toate nivelurile (local, regional, național și european), prin promovarea participării active a tinerilor la acțiunile Uniunii Europene, inclusiv a tinerilor din medii economice defavorizate.

Constatăm cu dezamăgire ușurința cu care promovăm peste hotare principii pe care, în interior, le încălcăm și faptul că sunt puțini cei care reacționează la faptul că MTS  sfidează tinerii și ONG-urile de și pentru tineret.