fbpx

DACĂ NE PREOCUPĂ PATRIMONIUL PENTRU TINERET, SĂ NE PREOCUPE TOT!

Fundația Județene pentru Tineret Timiș (FITT), structură federativă de 30 de organizații neguvernamentale de tineret și studențești, deținătoarea singurului centru de tineret din România (și unul dintre cele 13 astfel de centre din Europa) acreditat cu Certificatul de Calitate pentru Centrele de Tineret de către Consiliul Europei pentru perioada 2016-2023, a transmis către Ministerul Tineretului și Sportului următoarea scrisoare:

 

O PROPUNERE CONTROVERSATĂ LANSATĂ CÂND TOȚI ERAM ATENȚI LA ALTCEVA

Începând cu 8 martie 2020 (“până la 31 martie, cu posibilitatea prelungirii”), Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență a impus restricții cu privire la manifestările publice cu număr mare de persoane, iar evenimentele cu număr mic nu mai puteau fi organizate fără aprobarea Direcției de Sănătate Publică.

În data de 11 martie 2020, Ministerul TINERETULUI și Sportului anunță suspendarea acordării audiențelor (până la 31 martie), rezumând activitatea de relații cu publicul la telefon/poștă/poștă electronică.

Exact în aceeași zi, aflat deja la adăpost de vocea tinerilor, Ministerul TINERETULUI și Sportului găsește de cuviință să anunțe propunerea de HG pentru aprobarea Regulamentului de punere în aplicare a dispozițiilor Legii nr.146/2002, cu data limită pentru primirea de propuneri/observații: DOAR 10 zile de la publicare, limită asupra căreia revine în data de 13 martie și o amână până la 30 aprilie.

REALITATEA LA FIRUL IERBII

Între timp, în țară, situația se agrava de la o zi la alta, iar Președintele emite Decretului nr.195/16.03.2020, potrivit căruia pe perioada stării de urgență, termenele legale stabilite pentru soluționarea solicitărilor formulate în exercitarea liberului acces la informații de interes public, precum și a petițiilor, se dublează. Așadar, orice am fi vrut să aflăm de la Ministerul TINERETULUI și Sportului, trebuia să aștepte, aspect pe care îl considerăm firesc și, când prioritățile noastre, ale tuturor sunt altele, ne-am așteptat ca și ale ministerului să fie identice.

Astfel, singura noastră preocupare, la FITT a fost să fim cât mai aproape de comunitate și să punem umărul la efortul colectiv în această stare de urgență. Deși evident că și noi am întâmpinat mari greutăți prin modificarea activităților, ne-am mobilizat pentru că, nu-i așa, cine sunt, până la urmă acei voluntari de care aflăm că și-au unit forțele la firul ierbii? Cine sunt cei care completează efectivele de personal ale autorităților publice, și așa împovărate? Cine face parte din marile mișcări din fiecare comunitate? Evident că sunt și ONG-urile, evident că suntem și noi și am intrat în acțiune din primele momente.

Ne-am reconfigurat procedurile, metodele de lucru, am încheiat protocoale cu Direcția de Asistență Socială din Timișoara, iar personalul nostru a completat turele la dispecerat. Ne-am alăturat mișcării „Vă Ajutăm din Timișoara” și Casa Tineretului s-a transformat în locul unde am instruit, pe bandă rulantă, voluntarii care au împânzit orașul cu afișe de informare a populației. Totodată, la Casa Tineretului am cazat medici care fac de gardă la Spitalul Județean (aflat în apropiere), iar cei 8 voluntari internaționali înrolați în programul nostru (și cazați la Casa Tineretului) au fost instruiți să le asigure sprijin, în cazul în care autoritățile ar fi întâmpinat dificultăți în aprovizionarea cu mâncare.

De asemenea, FITT, fiind promotor al voluntariatului în zona de vest a țării (în programul Secretariatului General al Guvernului) și pentru că avem expertiză în acest domeniu, împreună cu Pro Vobis, am elaborat[1] o propunere de procedură de lucru cu voluntarii implicați în activitățile de interes public, de susținere a populației, în situația de urgență creată de pandemia de Covid-19. Această propunere a fost înaintată SGG, în cazul în care sunt comunități și autorități care au nevoie de voluntari, dar care nu cunosc procedurile necesare.

Evident, în tot acest timp, am purtat negocieri pentru a nu amâna, ci pentru a schimba obiectivele proiectelor pe care le-am câștigat, dar care, în condițiile date, nu mai puteau fi implementate. Astfel, finanțatorii au înțeles că altele sunt nevoile comunității și că finanțările au rolul de a le veni în întâmpinare. Spre exemplu, parte din proiectul prin care noi trebuia să mai transformăm zece spații în centre de tineret, l-am redirecționat pentru a sprijini Direcția de Asistență Socială a Primăriei Municipiului Timișoara.

PREOCUPĂRILE MINISTRULUI SPORTULUI (și tineretului) ÎN STARE DE URGENȚĂ

În acest timp, domnule ministru, din comunicările oficiale de pe site-ul ministerului, cu dezamăgire am constatat că preocuparea dumneavoastră viza doar sportul, după cum reiese din articolele ce conțin mesajele dumneavoastră:

  • în 12.03.2020[2] aflăm că “în momentul de față, prioritatea Guvernului, inclusiv prin intermediul Ministerul TINERETULUI și Sportului, este sănătatea publică, prevenția răspândirii infecțiilor.  Din acest motiv, s-au impus aceste măsuri care afectează și la nivel sportiv, măsuri luate pentru a proteja atât publicul, cât și sportivii.” NIMIC DESPRE SECTORUL DE TINERET!
  • în 16.03.2020[3] aflăm că “în aceste momente, cu adevărat importante sunt sănătatea și siguranța sportivilor”, că mențineți o legătură permanentă cu federațiile sportive naționale și cu unitățile subordonate și că veți căuta soluții ca și cluburile sportive să beneficieze de măsuri de susținere la fel ca și operatorii economici. NIMIC DESPRE SECTORUL DE TINERET!
  • în 17.03.2020: EURO 2020![4] NIMIC DESPRE SECTORUL DE TINERET!
  • în 19.03.2020[5] aflăm despre succesul cu privire la protejarea cluburilor sportive și a federațiilor – amânarea la plată a serviciilor de utilități – electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet precum și de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare. NIMIC DESPRE SECTORUL DE TINERET!
  • în 31.03.2020 ne anunțați că „Sportivii se vor bucura de sprijin din partea Guvernului în această perioadă grea. Mai mult decât atât, cluburile vor beneficia de proceduri mai simple și eficiente în relația cu statul”.[6] NIMIC DESPRE SECTORUL DE TINERET!
  • în 01.04.2020 aflăm[7] procedura de accesare a facilităților oferite de Guvern pentru susținerea activității sportive în perioada stării de urgență. NIMIC DESPRE SECTORUL DE TINERET!

În data de 16 aprilie 2020[8], aflăm din nou, că sunteți în contact permanent cu federațiile naționale și cu structurile sportive, că știți problemele cu care se confruntă în acest moment și că doriți să faceți apel încă o dată către toată lumea sportului, către structurile sportive, pentru a gestiona cât mai responsabil această situație.

De ce toate apelurile dumneavoastră de pe site-ul MTS vizează doar sportivii și sectorul sportiv? Nu mă înțelegeți greșit, nu îmi doresc mai puțin pentru sport, dimpotrivă, consider că nu este susținut suficient. Dar, atâta vreme cât acest minister înglobează ambele portofolii, așteptările sunt ca în comunicările oficiale, TINERETUL să nu fie omis ostentativ în discursul sau mesajele ministrului.

În plină pandemie, când ministerul se prevalează de dreptul de a amâna răspunsurile oficiale și când noi (cel puțin FITT) aveam toate resursele canalizate doar pentru sprijinirea comunității, în data de 16 aprilie 2020, Ministerul TINERETULUI și Sportului ne anunță că „dorește o discuție deschisă cu toate fundațiile județene de/pentru tineret din țară, în virtutea unei colaborări transparente. Pentru ca această discuție să fie cât mai constructivă, vă solicităm respectuos un scurt istoric al activității fiecărei fundații membre a FNT, în special cu privire la deciziile privind administrarea patrimoniului.”

Domnule ministru și doamnă secretar de stat, pentru un “scurt istoric” al unei organizații care activează neîncetat de 30 de ani, este nevoie de documentare în arhivă. Așa cum nici Ministerul TINERETULUI și Sportului nu are capacitatea să livreze în câteva zile un astfel de istoric (documentat serios și cu acuratețe, nu doar o înșiruire de informații discreționar alese), nici noi, FITT, nu avem această capacitate (ne întrebăm totodată dacă ministerului chiar mai are toate documentele care să dovedească multe dintre decizii sale din toți acești 30 de ani). Conducerea FITT este un organism dinamic iar noi, cei care ne aflăm aici de câțiva ani, nu ne putem asuma să întocmim un astfel de “scurt istoric” din relatări moștenite și nici nu avem capacitatea de a identifica “în special … deciziile privind administrarea patrimoniului.”

Am fost dezamăgit să constat că ministerul ori este profund iresponsabil ori are o agendă paralelă cu ceea ce se întâmplă în țară, de la care nu se abate. Altfel nu pot explica o astfel de solicitare redactată la două zile după ce Președintele însuși anunță prin Decret că „avem de-a face cu o răspândire intracomunitară, deocamdată limitată la nivelul a 10 județe” (printre care și Timiș) și că „interesul public general reclamă prelungirea acestei stări excepționale”.

Drept urmare, “datorită” unei astfel de solicitări, am fost nevoiți să abandonăm activitățile noastre umanitare (cu excepția asigurării de personal, prin rotație, la dispecerat) ca să scoatem la suprafață 30 de ani de istorie. Volumul de informație care trebuie triată este evident din pozele pe care vi le atașez la prezenta adresă.

Mai mult, domnule ministru și doamnă secretar de stat, noi toți suntem tineri (FITT este un ONG condus exclusiv de tineri) și, pentru a putea identifica, înțelege, prelucra și transmite asumat informații, avem nevoie de timp pentru a ne și documenta în paralel, astfel încât să putem înțelege toate sistemele specifice contextului fiecărui an, din 1990 până în prezent.

Trebuie să aveți în vedere și faptul că a recrea un istoric fidel al parcursului acestor 30 de ani, este aproape imposibili, având în vedere că legea nu obliga ONG-urile (și nici astăzi nu o face) de a păstra toate documentele timp de câteva decenii.

Noi lucrăm neîncetat la această documentare dar, stimați demnitari, sper că sunteți conștienți de încărcătura pe care o au solicitările dumneavoastră în această perioadă. Este foarte simplu să redactezi o adresă de câteva rânduri prin care pur și simplu întorci cu susul în jos o organizație și așa foarte afectată în această perioadă. Acest gen de solicitări venite din partea unui minister contravin total spiritului măsurilor în baza cărora funcționează întreaga societate în aceste săptămâni.

DIALOGUL DINTRE MTS SI SOCIETATEA CIVILĂ DE PROFIL – UN SIMPLU SLOGAN, DE PREA MULȚI ANI

Doamna ministru Ioana BRAN, după învestire, spunea că nu prea se pricepe la portofoliul domniei sale, dar că este deschisă să învețe, confundând astfel, mandatul cu un program de internship. Așadar, era deschisă la dialog, dar total ineficient și vătămător pentru noi (mai ales legat de proiectul Legii Tineretului). CES-ul a avut însă înțelepciunea de a corecta erorile.

Predecesorul dumneavoastră, pe tot parcursul Președinției României, ridica în slăvi dialogul cu tinerii și cu ONG-urile și le dădea lecții celor din UE cum să facă (pentru că, nu e așa, România pilota noul Dialog cu tinerii), iar în țară, suspendase ședințele Consiliului Consultativ (și suspendate au rămas timp de un an) și refuza să răspundă oricărei adrese primite (cel puțin din partea noastră). Iar acest lucru, doar pentru că îl trăgeam de mânecă (da, societatea civilă mai face asta) și îi ceream insistent să și pună în practică dialogul.

Din păcate, constatăm că obiceiurile nefericite de a nu răspunde la adrese, sau a răspunde foarte precar la ele, se păstrează încă. Astfel, adresele noastre trimise în data de 19 februarie 2020 cu privire la modificarea organizării și funcționării MTS[9], precum și cu privire la bugetul MTS pentru sectorul de TINERET pentru anul 2020[10] nu au primit nici până azi răspuns, deși au trecut șaptezeci de zile. Din păcate, suntem obișnuiți cu această practică nefericită a MTS care, deși promovează dorința de dialog și transparență în relația cu tinerii și organizațiile de profil, o încalcă ori de câte ori are ocazia. Iată și un exemplu concret și recent: în data de 30 august 2019, am transmis o adresă[11] către MTS prin poștă electronică. Neprimind un răspuns, timp de șase săptămâni, și ridicându-se și alte chestiuni despre care ne interesau clarificări din partea MTS, în data de 18 octombrie 2019, am mai trimis o adresă în care, printre altele, am cerut lămuri cu privire la adresa precedentă. După alte patru luni fără răspuns, în data de 19 februarie 2020, am retransmis acel ultim e-mail și către doamna secretar de stat Costache, la care am primit un răspuns abia după șapte săptămâni, în data de 8 aprilie 2020. Din păcate, acea adresă încearcă să inducă faptul că MTS respectă legea și răspunde în timp util, scriind astfel că adresa noastră a fost înregistrată la MTS în data de 10 martie 2020 (adică la trei săptămâni după ce am transmis-o pe e-mail doamnei secretar de stat). Iar acest incident dezolant este accentuat chiar în conținutul acestui răspuns prin care ni se aduce la cunoștință faptul că MTS nu are cunoștință de adresa noastră trimisă cu deja opt luni în urmă (dar nici nu s-a arătat interesat de conținutul ei). Se mai aplică sancțiuni în administrația publică?!

Acest comportament a determinat ONG-urile să vă transmită adrese prin executor judecătoresc, având astfel, probabil, o mai mare șansă decât noi, pentru a primi răspuns.

La fel și Consiliile Consultative. FITT a militat permanent pentru transparență și dialog deschis, iar acestea nu vor putea fi niciodată înlocuite de discuții private doar cu unii dintre reprezentanți. MTS a organizat singurul consiliu consultativ din 2020 acum două luni și jumătate, deși în noul Program de Guvernare v-ați asumați că „Guvernul PNL va avea un dialog continuu cu tinerii. Consiliul consultativ pentru probleme de tineret va fi convocat lunar și se vor forma la nivel național grupuri de lucru, în funcție de specificul temei vizate. Grupurile vor fi formate ca urmare a unor apeluri publice, pentru a asigura transparența totală a procedurii”. Oare această propunere legată de fundații, nu ar fi putut reprezenta una dintre teme?Evident, de preferat să aibă loc în afara stării de urgență sau fundațiile sunt mai periculoase decât Covid 19, de nu suferă amânare?

DACĂ NE PREOCUPĂ PATRIMONIUL PENTRU TINERET, SĂ NE PREOCUPE TOT!

Dacă MTS este, cu adevărat interesat de tineri, ar trebui să se uite și la activitățile fundațiilor din acești 30 de ani, nu doar la patrimoniu. Nu de alta, dar acest interes aplecat exclusiv asupra patrimoniului, ridică foarte mari semne de întrebare pentru mine.

Dacă în vremuri când toată atenția publică este îndreptată către altceva, MTS este preocupat de niște clădiri care nu pleacă nicăieri, poate că ar trebui să ne aplecăm atenția către TOT patrimoniul pentru tineret:

  • Ce s-a întâmplat cu patrimoniul UTC nepreluat de fundații și care a rămas la consiliile județene și locale (ce destinație are, în ce stare se află, ce tipuri de activități se desfășoară acolo, cât de accesibil este ONG-urilor de și pentru tineret și studenți dar în special tinerilor)? Dar cu patrimoniul central al UTC?
  • Totodată, poate că este cazul să numărăm câte mall-uri și câte cluburi s-au ridicat pe tot felul de terenuri și în tot felul de orașe (cu speranța că așa ceva nu s-a întâmplat și pe terenurile administrate de MTS).
  • B.T.T. ce mai face, este întreg?
  • Clădirea din Lahovari, tot neutilizată?
  • Poate că este cazul să scuturăm de praf și raportul de audit al Curții de Conturi din 2014 cu privire la patrimoniul taberelor școlare. După 30 de ani, din 207 mai rămăseseră 147 dintre care doar 66 funcționale și vreți să ne convingeți că Statul este un bun administrator și să nu luptăm pentru Casa Tineretului pe care, de multe ori noi, tinerii din FITT, am renovat-o și dezvoltat-o cu mâinile noastre?
  • Poate că este momentul să verificăm ce s-a întâmplat și cu eventualul patrimoniul transferat de MTS către consiliile județene sau locale (dacă există o astfel de situație, sunt ferm convins că MTS monitorizează permanent starea imobilelor precum și destinația acestora).

PRIN REGULAMENT, MTS NU VREA CA FUNDAȚIILE SĂ FIE CONDUSE DOAR DE TINERI

Ei bine, aici am un punct de vedere care pleacă exact de la adresa doamnei secretar de stat din 16 aprilie 2020: doamna Costache menționează „fundațiile județene de/pentru tineret”. Legal, nu există fundații județene de/pentru tineret. Ele așa au fost înființate – să fie PENTRU tineret. Din acest motiv nici nu li se poate reproșa fundațiilor că nu au în conducerile lor persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani. Mai mult, nici dumneavoastră, în chiar propunerea de regulament, nu prevedeți acest aspect (nici în titlu, nici în textul regulamentului). Drept urmare, da, încurajez să se deschidă o discuție oficială pe această temă (mai ales că FITT are prevăzută limita de vârstă la 35 de ani în Regulamentul propriu, iar adunarea noastră generală ține foarte mult la acest aspect). Dar, descurajăm orice tentativă a MTS (sau a vreunui demnitar), de a introduce un astfel de discurs instigator la ură intergenerațională. Nu acestea sunt valorile în care credem. MTS, ca autoritate publică centrală, nu are voie să insinueze. MTS are prerogativa de a propune o astfel de schimbare legislativă. Iar acum, prin acest regulament, vedem că, de fapt, nu este interesată ca fundațiile să fie conduse de tineri, ci de oricine, angajat al consiliului județean să fie!

Așa că, decât să lansați o astfel de propunere, mai bine lăsați ca schimbarea să vină din interior, ca modele să se poată multiplica de la o fundație la alta. Ca ultimă mențiune pe această temă: dacă acest regulament intră în vigoare, FITT (dar și celelalte fundații care prevăd conducerea de către tineri) va suferi un regres incredibil: vom fi obligați să ne schimbăm regulamentul, iar prevederile noastre (la recomandarea Comisiei de evaluare din partea Consiliului Europei) potrivit cărora “din Consiliul de Conducere pot face parte cel mult zece membri, tineri conform legislației naționale în vigoare, dintre care minimum patru poziții sunt rezervate fiecărui gen, cel puțin un loc este rezervat unui reprezentant al minorităților etnice ale comunităților din județul Timiș și/sau cel puțin un tânăr aparținând unui grup vulnerabil (acest loc devine rezervat în momentul în care există candidaturi exprimate specific pentru ocuparea acestei poziții)” vor fi anulate.

MIȘCAREA DE TINERET DIN TIMIȘOARA ȘI FITT

Da domnule ministru și doamnă secretar de stat, mișcarea de tineret din Timișoara a fost mereu foarte vocală și acest spirit critic se transmite de la generație la generație. Fundația Județeană pentru Tineret Timiș este o structură federativă cu organizații foarte puternice și de tradiție. Mai mult de atât, poate și datorită spiritului unic al acestui oraș, cel mai de preț pentru noi este independența. Tocmai de aceea noi ne-am păstrat acronimul. În 1990, FITT se numea Fundația INDEPENDENTĂ pentru Tineret Timiș. Așa am crescut, așa am dezvoltat ce am primit de la vechile generații. Suntem incredibili de mândri de ce am realizat până acum.

Da, este provocator să conduci o astfel de structură, dar și rezultatele sunt pe măsură. În Europa suntem ascultați și apreciați. Suntem 100% YOUTH-LED NGO și acest Certificat de Calitate pentru Centre de Tineret din partea Consiliului Europei, pe care l-am obținut de două ori consecutiv (și pe care îl deținem încă până la finalul anului 2023) nu l-am obținut cu ajutorul MTS. Este rezultatul nostru, al tinerilor și dacă România are azi, unul dintre cele 13 astfel de centre din toată Europa, nu este rezultatul eforturilor vreunei autorități publice. Un ONG a adus o astfel de recunoaștere. Mai mult, o fundație județeană pentru tineret a făcut acest lucru!

Căci, dacă FITT nu ar fi fost proprietar al Casei Tineretului, acest lucru ar fi fost imposibil. Dar, să accentuez: nici Casa Tineretului fără noi, fără eforturile noastre, fără mișcarea de tineret independentă și activă civic, nu ar fi primit nimic (ca dovadă, stă toată infrastructura de tineret a MTS care nu dă semne de mari evoluții).

Tot FITT a pilotat programul Capitala Tineretului din România, după doar 3 luni de pregătire și tot FITT a dus Timișoara în finala europeană pentru Capitala Tineretului. Nu am câștigat, dar noi, ca structură și mișcarea de tineret, am învățat mult și am construit mult pe acea experiență – dovadă stau cele 5 centre de tineret pe care le-am deschis anul trecut în Timișoara.

Colaborarea noastră cu autoritățile publice este una susținută și plină de rezultate (evident, întotdeauna este loc de mai mult și mai bine), atât la nivel local, cât și județean. Ambele ne recunosc și respectă independența noastră. Dialogul permanent și performanțele noastre au făcut primăria să ne susțină în coordonarea programului de capitală națională, în candidatura pentru cea europeană și să deschidem împreună, cu bani atrași de noi, aceste 5 centre de tineret (iar pentru anul curent ar fi urmat încă 10). Consiliul județean a adoptat cu unanimitate de voturi strategia județeană de tineret pentru care noi am atras finanțare prin Erasmus+, noi am consultat tinerii și autoritățile și am înaintat-o ca pe un produs comun.

Colaborarea este una lesne de înțeles. Pe de o parte, noi, treptat, ne-am profesionalizat echipa și suntem în permanență conectați la tot ce este nou într-un domeniu atât de dinamic. Pe de altă parte, autoritățile publice nu au dezvoltat departamente și nu au profesioniști în domeniu. Singura autoritate de profil este DJST Timiș. Câți specialiști în domeniul politicilor publice pentru tineret are DJST Timiș? Cât de des se duc în străinătate la sesiuni de perfecționare? La câte conferințe internaționale participă? Câte programe cu finanțare nerambursabilă știu să gestioneze? Noi, numai pentru anul trecut avem proiecte aprobate/contractate (prin concurs, evident, și în care FITT este beneficiar), în valoare de 985.480,6 EURO.

Având toate acestea în vedere, dar și faptul că noi am fost de bună credință (am făcut mulți pași către MTS și în foarte multe rânduri) și că avem rezultate de necontestat, dar mai ales pentru faptul că suntem o fundație județeană pentru tineret, condusă exclusiv de tineri și (credem noi) un exemplu bun de urmat, cum de astfel de propuneri privind schimbarea conducerilor fundațiilor de construiesc, în laboratoarele MTS, de fiecare dată, fără ca noi să fim chemați la un dialog despre ceva care pentru noi este vital? Dacă am ajuns să fim întrebați despre cum să arate postările pe Facebook ale MTS, cum de nu ne este cerută părerea și pentru lucruri care, realmente, contează?

Cum să nu fiu revoltat, domnule ministru și doamnă secretar de stat, când exact din delegația României făceam parte cu o zi înainte ca MTS să publice anunțul legat de acest HG? În acea delegație a României la Conferința Europeană de Tineret unde eram alături de echipa din minister și unde eu am mers cu toată dedicarea.

Cum să nu fiu revoltat când exact în ziua în care ați publicat anunțul, eu comunicam cu echipa din MTS ca să aplicăm împreună un proiect pentru dezvoltarea centrelor de tineret?!

Ce conduită are MTS în parteneriate, în general? Această situație este incredibil de ridicolă. Au trecut câteva săptămâni deja și, mai mult de această adresă trimisă prin FNT, nu am primit nicio altă dovadă de bună credință din parte MTS cu privire la cel mai complex subiect aflat pe masa MTS, referitor la sectorul de tineret.

Iar se face MTS că nu există și fundații care funcționează și că o fac bine. Deodată MTS uită că FITT a pilotat un mare program, că a adus Certificarea din partea Consiliului Europei, uită că exact el (ministerul) i-a acordat două premii naționale, uită că FITT a primit, din partea Agenției Naționale premiul național pentru dialogul dintre tineri și autorități, la aniversarea a 30 de ani de Erasmus, uită că a dezvoltat niște propuneri de politici publice eficiente, uită că este una dintre cele mai titrate ONG-uri de tineret din România la nivel de apartenență deplină la rețele și platforme internaționale?

Este revoltător, domnule ministru și doamnă secretar de stat cum, de mulți ani deja, sectorul de tineret are întâietate în discursurile din campaniile electorale, iar programele de guvernare au fost și sunt pline de promisiuni de transparență, dialog, conlucrări pe politici publice. Degeaba umplem cu propuneri căsuțele poștale de la cabinet la cabinet, că ele devin depozite de praf prin sertarele din Vasile Conta. Suntem multe ONG-uri care am ajuns să facem treaba autorităților – atragem fonduri, batem țara, facem consultări peste consultări, vorbim și cu alți specialiști și, când ajungem la minister, ba ne lovim de uși închise, ba de promisiuni uitate imediat. Iar când se elaborează un proiect de act normativ, suntem ocoliți sau abordați prin intermediari.

Drept urmare, acest tip de relaționare cu societatea civilă de profil trebuie să înceteze. Lansarea unor astfel de inițiative, solicitări imposibil de îndeplinit și termene limită menținute (în pofida  prelungirii stării de urgență) trebuie suspendate de îndată, iar discuția, dacă există interes să se clarifice odată pentru totdeauna, să se poarte deschis, la masă cu toți cei implicați direct.

Este anormal și total lipsit de profesionalism ca, mai întâi, ministerul să-și exercite toate prerogativele de care dispune pentru a face ca FITT să nu mai existe în această formă și să ne schimbe fundamental mecanismul de funcționare și abia ulterior să ne întrebe cum funcționăm, de fapt! Pentru că așa s-a întâmplat. Mai întâi ați lansat propunerea și abia acum încercați să aflați cum este, de fapt, situația.

Cel puțin de la Timișoara, conduita MTS este bulversantă, iar lipsa dialogului și argumentarea excesiv de sintetică a demersurilor nu fac decât să șubrezească și mai rău încrederea, și așa firavă, într-o colaborare onestă cu MTS. În dialogul nostru cu parteneri internaționali pe tema Shrinking Youth Civic Spaces, în contextul demersurilor MTS, am fost încurajați de către aceștia ca tema de caz pentru lucrarea noastră să fie exact situația în care ne aflăm și impactul acțiunilor MTS asupra unui ONG de calibrul FITT. Și da, au dreptate, pentru că așa cum MTS a formulat acest regulament (și cum era formulată ideea de regulament în general), se urmărește exact acest lucru: reducerea la tăcere a sectorului de tineret. Considerați dumneavoastră că dacă acum, la conducerea FITT erau 5 membri, dintre care 3 angajați ai consiliului județean, acest memoriu ar mai fi fost transmis către dumneavoastră? Sau, și mai explicit, în cazul în care consiliul județean ia o hotărâre în defavoarea organizațiilor de tineret, considerați că acea conducere de 3 la 2, va face vreun demers, când angajații au sabia destituirii deasupra capului? Cu tot respectul, dar în realitatea asta, în care trăim noi, așa ceva mai găsim doar prin cărți sau doar dacă ne urcăm pe niște scaune foarte înalte și foarte departe de firul ierbii.

SOLICITĂRI

Fac apel, pe această cale, la responsabilizarea ministerului în comunicarea cu ONGT-urile și, totodată, vă îndemn să vă îmbunătățiți abordarea în relația cu sectorul de tineret. Cu alte cuvinte, ascultați și vorbiți NEMIJLOCIT cu fundațiile, dați-ne timp să aducem date, ascultați-ne poveștile tuturor și fundamentați bine deciziile, căci responsabilitatea pe care o aveți, este una uriașă, iar o astfel de palmă dată activismului de tineret, la Timișoara ustură mai tare ca oriunde.

Condamn ferm acest stil de a propune politici publice precar documentate și eminamente greșit elaborate. Nu mai permiteți deprofesionalizarea inițiativelor unei autorități publice centrale, mai ales într-o materie atât de complexă care nu, nu se poate explica într-un ”scurt istoric”.

Domnule ministru și doamnă secretar de stat, vă rog să nu confundați FITT cu pseudo-federațiile de “reprezentare” (ale căror site-uri au 3 articole și acelea de pe vremea ministrului Dunca) formate din 2-3 tineri care, în vâltoarea zelului de studenți la drept sau proaspăt absolvenți se îndeletnicesc cu chemarea în instanță a autorităților publice, pentru că, nu-i așa, atunci când NU FACI ACTIVITĂȚI cu, de și pentru TINERET, ai mult timp. De asemenea, nu ne confundați nici nu pseudo-jurnaliștii-consilieri locali-viitori candidați la primărie care au ca hobby colectarea de pe Google a articolelor de presă despre fundațiile județene și compilarea lor în înșiruiri cu pretenții de mari editoriale (înnebuniți, evident, după imagine acum, în an electoral). Nu este de neglijat nici faptul că nici unii și nici alții nu cunosc fundațiile, habar nu au cum se conduc și chiar am mari îndoieli că au coordonat, până acum, măcar un proiect serios. De responsabilitatea unei echipe (mai ales de salariați) nici măcar nu mai vorbim.

Tot pe această cale, domnule ministru, vă solicit următoarele:

  • Să ne spuneți dacă vă asumați în totalitate și portofoliul pe tineret, nu doar cel pe sport. Este mult mai corect și eficient să știm.
  • Să suspendați orice demers legat de propunerea de regulament, în primul rând pentru perioada stării de urgență și, dacă doriți să continuați, să ne consultați în vederea stabilirea datei (după cum am menționat și anterior, volumul este unul foarte mare și este evident că doamna secretar de stat nu a avut în vedere acest aspect atunci când a transmis solicitările).
  • Să invitați toate fundațiile la dialog.
  • Să analizați posibilitatea îmbunătățirii proiectului PL-x nr.716/2018 (proiectul Legii Tineretului)[12], care conține deja prevederi despre fundații și să armonizați astfel, cadrul legal într-un singur act normativ, păstrând doar Decretului-Lege 150/1990, iar restul inițiativelor aflate în proces legislativ, să fie respinse

Domnule ministru și doamnă secretar de stat, în încheiere, vă rog să-mi permiteți să vă asigur de toată transparența posibilă referitor la activitatea. Totodată, vă asigur și de faptul că nu deleg niciunei federații naționale prerogativele de reprezentare a intereselor FITT pe acest subiect, iar mesajele colective nu vor reprezenta și opinia FITT decât dacă vă confirm acest lucru pe e-mail.

De asemenea, vă asigur de toată dedicarea mea acestui demers privitor la prezervarea independenței FITT și că voi pune în interesul FITT tot ce am dobândit în experiența mea de 13 ani de reprezentare, cu un singur scop: să las generației ce vine după mine o fundație așa cum am primit-o și eu în răspundere și la dezvoltarea căreia am contribuit: cu adunarea generală a organizațiilor ca for suprem, cu un consiliu de conducere ales în totalitate de către adunarea generală, cu un consiliu format 100% din tineri, cu un gender balance asigurat și cu locuri speciale pentru minorități și grupuri vulnerabile.

Dacă în timpul conducerii asigurate de noi, tinerii de la FITT, Casa Tineretului a primit și confirmat cea mai înaltă distincție pentru centrele de tineret, vă asigur că voi depune toate diligențele ca sub mandatul meu, această fundație să nu-și piardă ce are mai de preț – INDEPENDENȚA – iar Casa Tineretului din Timișoara să fie, în continuare, condusă exclusiv de tineri.

Asigurându-vă, în continuare, de toată considerația mea și cu speranța unui răspuns mai devreme de 3-4 luni,

[1] https://fitt.ro/wp-content/uploads/2020/04/propunere-procedura-voluntari.pdf

[2] http://mts.ro/noutati/sunt-interzise-si-activitatile-care-implica-participarea-a-mai-mult-de-100-de-participanti-in-spatii-inchise-recomandarea-noastra-ferma-este-sa-fie-amanate-toate-competitiile-in-acest-moment/

[3] http://mts.ro/noutati/ministrul-tineretului-si-sportului-ionut-stroe-toate-federatiile-se-gasesc-intr-un-scenariu-inedit-pentru-care-trebuie-gasite-cat-mai-repede-solutii-viabile/

[4] http://mts.ro/noutati/euro-2020-amanat-pentru-iunie-iulie-2021-este-practic-cea-mai-buna-decizie-care-se-poate-lua-in-aceste-momente-ionut-stroe/

[5] http://mts.ro/noutati/mts-a-obtinut-ajutor-pentru-cluburile-sportive-din-romania-pentru-a-putea-depasi-perioada-de-criza-persoanele-care-isi-desfasoara-activitatea-in-baza-unui-contract-de-activitate-sportiva-vor/

[6] http://mts.ro/noutati/ionut-stroe-sportivii-se-vor-bucura-de-sprijin-din-partea-guvernului-in-aceasta-perioada-grea-mai-mult-decat-atat-cluburile-vor-beneficia-de-proceduri-mai-simple-si-mai-eficiente-in-relati/

[7] http://mts.ro/noutati/procedura-de-accesare-a-facilitatilor-oferite-de-guvern-pentru-sustinerii-activitatii-sportive-in-perioada-starii-de-urgenta/

[8] http://mts.ro/noutati/au-fost-adoptate-criteriile-de-stabilire-a-beneficiarilor-de-amanarea-la-plata-a-unor-servicii-pentru-federatii-nationale-si-cluburi-sportive/

[9] https://fitt.ro/wp-content/uploads/2020/02/Adresa-MTS-privind-organizarea-si-functionarea.pdf

[10] https://fitt.ro/wp-content/uploads/2020/02/Adresa-MTS-privind-bugetul.pdf

[11] https://fitt.ro/mts-trateaza-cu-indiferenta-dialogul-cu-tinerii-proiectele-cu-finantare-europeana-si-unele-ong-uri/

[12] http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?cam=2&idp=17546