fbpx

Este timpul pentru o reformă serioasă pentru TINERET

În luna noiembrie 2020, FITT s-a alăturat altor 27 de structuri neguvernamentale din România la elaborarea celui mai mare document programatic în domeniul tineretului propus de o importantă parte a sectorului neguvernamental de și pentru tineret – Rezoluția Tinerilor 2020-2027.

30 % din obiectivele pentru tineret din Programul de Guvernare actual au fost preluate ad literam din Rezoluția Tinerilor (UDMR fiind și semnatar al Declarației de angajament pentru preluarea și promovarea măsurilor din Rezoluție). Mai mult, tot în Programul de Guvernare, este prevăzută „creșterea finanțării alocate pentru susținerea activităților de tineret, în Legea bugetului de stat pentru anul 2021 reprezintă̆ echivalentul a un 1 Euro/tânăr/an (de la 0.35 Euro/tânăr/an, în prezent)”.

În schimb, sub conducerea noului ministru al tineretului și sportului, dl. Carol-Eduard NOVAK, desemnat de UDMR, în cele (deja) două variante ale proiectului Legii bugetului de stat pentru anul 2021, pentru susținerea activităților de tineret de către aparatul central al Ministerului Tineretului și Sportului este prevăzută o alocare de 2.000 mii lei (DOUĂ MLIOANE lei) – adică de peste 10 ori mai mică decât prevede Programul de Guvernare și insuficient pentru obiectivele asumate de către UDMR și cele prevăzute în Program.

În paralel, despre ce se întâmplă la sport, ne spune chiar domnul ministru: 

„Cheltuim în 4 ani cam jumătate de miliard de euro pe SPORT și câștigăm 4-5 medalii. Nu cred că există țară unde costă mai mult o medalie decât la noi. Înseamnă că ceva în sistemul acesta nu funcționează. Costul medaliei este extrem de mult. La noi, o medalie costă 8 milioane de euro. Opt milioane este foarte mult. S-au făcut calcule, de către oameni de specialitate, efectiv de cât ne iese o medalie, 7,5-8 milioane de euro. E foarte scump. Este extrem de mult. Ar trebui să vorbim de sute de mii, de un milion, două, dar nu opt!” (Eduard NOVAK, ministru al TINERETULUI și SPORTULUI – 17.02.2021)

Noi nu avansăm opinii cu privire la eficiența investiției de până acum în sport, pentru că nu este domeniul nostru de expertiză. Dar ne mâhnește profund să aflăm din partea conducătorului autorității publice de resort – sportiv de înaltă performanță, că de pe urma sacrificării domeniului de tineret nu a beneficiat nici măcar sportul. Mai mult, analizând propunerea de buget și văzând continuarea acestei practici, ne determină să depunem toate diligențele pentru separarea celor două domenii. FITT mulțumește domnului Eduard NOVAK pentru tot ce a făcut de-a lungul vremii, rămâne campionul nostru, dar nu este ministrul nostru

Pentru a putea avea un ordin de mărime cu privire la bugetul alocat trebuie avut în considerare faptul că:
  • populația tânără cu domiciliul în România este de 5.594.734 persoane (5,6 MILIOANE TINERI),
  • pentru acoperirea costurilor salariale ale ministrului tineretului și sportului, a secretarilor de stat și a cabinetelor acestora MTS cheltuie anual aproximativ aceiași sumă pe care o alocă la nivel național pentru activități destinate tinerilor,
  • doar FITT a plătit către ANAF taxe și contribuții în valoare de 454 mii lei în ultimele 12 luni (reprezentând 22,7% din bugetul avansat de minister),
  • suma de 2.000 mii lei echivalează bugetul anual al unei ONG de dimensiuni medii din România.

Având în vedere toate cele de mai sus și determinați de îndelungata practică de subfinanțare a tineretului, subfinanțare care a lăsat urme adânci la nivel societal, împreună cu ANOSR și FNT am coordonat elaborarea propunerii de reformare a Ministerului Tineretului și Sportului pe termen mediu și de separare a celor două domenii. Este vremea ca SPORTUL să rămână singurul portofoliu al acestui minister, iar pentru TINERET să fie înființată o Autoritate Națională distinctă, apropiată de prim-ministru, cu mai mari oportunități, astfel, de relaționare și conlucrare cu ministerele care derulează programe ce vizează tinerii, MTS dovedindu-și pe deplin, de-a lungul vremii, incapacitatea de a coopera interministerial pentru beneficiul tinerilor și al întregului sector de tineret. Este mai bine să cedăm Sportului titulatura de minister, decât să mai fie coordonat de demnitari care să considere că „TINERETUL” din denumirea ministerului se referă la loturile de sportivi (loturile „de TINERET”) – U21, U23, U26.

Viziunea de reformare a Ministerului Tineretului și Sportului și a subordonatelor sale pentru tineret și studenți, coordonată de noi împreună cu ANOSR și FNT aparține inițiatorilor Rezoluției Tinerilor 2020-2027 și vine tocmai în susținerea implementării de calitate a măsurilor propuse în Rezoluție. Fără bani, nu poți atinge obiectivele ambițioase din Programul de Guvernare. Propunere a fost înaintată astăzi și decidenților, împreună cu solicitarea de separare a celor două domenii și înființarea Autorității Naționale pentru Tineret.

Această propunere este elaborată de organizații neguvernamentale de profil. Drept urmare, este perfectibilă și dezideratul nostru este ca ea să fie corectată, completată și îmbunătățită nu doar de către alți colegi de sector, ci și prin aportul specialiștilor din sistemul public, aceștia fiind și depozitari și ai altor date relevante pentru dezvoltarea unor direcții menite să construiască pe resursele disponibile (umane, materiale, de know-how).

 

Viziunea asupra reformării Ministerului Tineretului și Sportului