Ministerul Tineretului și Sportului anunță că în 2019 bugetul alocat crește cu 95,19%,însă bugetul alocat tineretului (bugetul total, pentru întreaga țară) crește cu fabulosul procent de 4,05% (conform spuselor subsecretarului de stat Cristina Andronic – minuta întâlnirii dintre MTS și câteva organizații de tineret din 18.02.2019).
Ministerul, fără precedent în ultimii 3 ani, a scos deodată, spre o simulare de consultare, un pachet de 10 (zece) propuneri de acte normative – 10 metodologii, instrumente prin care se va distribui, de fapt, acest buget. În anii trecuți, ministerul lansa treptat aceste documente, astfel încât să existe timp de analiză, ci și pentru a organiza nu doar consultări (trimiteri de opinii scrise), dar și dezbateri publice (la care oricine se putea înscrie să pună întrebări clarificatoare și să formuleze recomandări).
Anul acesta însă, ceva s-a schimbat: MTS nu doar că nu consideră tinerii României o prioritate, dar îi și minte și îi ignoră.
Sesizând neregulile și lipsa transparenței de care dă dovadă autoritatea publică, Fundația Județeană pentru Tineret Timiș (FITT), singurul centru de tineret din România (și unul dintre cele doar 13 astfel de centre din Europa) acreditat de Consiliul Europei cu Certificatul de Calitate pentru Centre de Tineret pentru perioada 2016-2023, a luat inițiativa la nivel național și a somat MTS să declanșeze organizarea unei dezbateri publice. Legea 52/2003 privind transparența decizională este foarte clară și prevede că, dacă o organizație cere acest lucru, autoritatea este obligată să organizeze dezbaterea publică.
La întâlnirea de săptămâna trecută, rezistența reprezentanților ministerului pentru a organiza dezbaterea, a fost una acerbă. Ministrul, secretarul de stat și directorul de cabinet al acestuia din urmă au invocat că prin organizarea dezbaterii pierdem timpul– clarificând astfel opinia lor despre procesele democratice, participative. Aici trebuie subliniat și faptul că bugetul de stat nu este aprobat, încă, așa că este suficient timp pentru a parcurge toate etapele procesului de transparență decizională.
După lungi insistențe și după ce secretarul de stat Remus Munteanu și-a recunoscut nivelul profesional și faptul că nu a mai lucrat niciodată la metodologii, decidenții au cedat și au acceptat să oprească discuțiile și să organizeze dezbaterea publică la care poate participa oricine.
Doar că, în data de 26 februarie 2019, în ajunul Zilei Internaționale a ONG-urilorși după șapte zile de la întâlnirea cu unele organizații, în care au decis că acceptă cererea FITT și că vor organiza dezbaterea publică, MTS răspunde.
Revoltat că organizațiile au considerat insuficiente zilele pe care autoritatea le-a alocat pentru analizarea și formularea de opinii pentru 10 (ZECE) metodologii, MTS dă un “exemplu de profesionalism” alocându-și o săptămână întreagă pentru a formula 20 de rânduri.Adresa este semnată de ministrul Constantin-Bogdan MATEI și comunică răspunsul instituțional. Într-o manieră profund discreționară, lipsită de vreun temei legal (pentru că au omis să indice vreun articol de lege care să susțină ceva din tot răspunsul autorității) și plină de confuzii logice și juridice, MTS alege să răspundă doar parțial cererii FITT.
Astfel, ministerul scrie clar și răspicat că, de fapt, respinge cererea! Motivele enunțate sunt halucinante. Jucând rolul unui judecător, MTS respinge cererea ba ca tardivă, ba ca inadmisibilă pe considerente care sfidează orice ordine juridică dar care, mai ales, demonetizează importanța Legii Transparenței Decizionale și importanța opiniilor tinerilor.Astfel, ministerul ignoră faptul că e obligat să dedice cel puțin 30 de zile pentru organizarea tuturor contextelor de argumentare în fața oricărui tânăr sau organizație și de ascultare a acestora cu privire la actele pe care MTS dorește să le adopte. Practic, ne spune că actele prin care MTS decide ce și cum face cu banii publici, nu trebuie nici justificate și nici dezbătute, că nu chiar toată lumea trebuie să-și dea cu părerea asupra lor!
În contextul în care Guvernul flutură cu mândrie Programul Președinției României la Consiliul UE 2019, ministerul de resort încalcă exact paragraful care deschide capitolul dedicat TINERETULUI: Președinția României la Consiliul Uniunii Europene va urmări să contribuie la creșterea calității DIALOGULUI DINTRE AUTORITĂȚILE PUBLICE ȘI TINERI, la toate nivelurile (local, regional, național și european), prin promovarea participării active a tinerilor la acțiunile Uniunii Europene, inclusiv a tinerilor din medii economice defavorizate.
Atât de simplu este să promovăm peste hotare principii pe care, în interior, le încălcăm! După ce că alocă un buget rușinos de mic, MTS trântește ușa în nas tinerilor și le spune că nu trebuie să îi intereseze cum decid 2-3 demnitari să-l gestioneze. Din păcate, ce accentuează gravitatea situației este lipsa de studii și/sau experiență a acestor demnitari în domeniul politicilor publice pentru tineret și al proiectelor pentru tineret.
Orice administrație publică, fie ea locală sau centrală, trebuie să respecte principiul transparenței decizionale, completat de prevederile Legii nr. 52/2003. Mai mult decât atât, MTS nu recunoaște aportul pe care organizațiile de tineret îl pot aduce în elaborarea și monitorizarea politicilor de tineret, ceea ce este destul de dezamăgitor, având în vedere că, spre deosebire de MTS, aceste organizații lucrează direct cu tinerii și își înțeleg atribuțiile, promovând niște valori care le lipsesc guvernanților. – Antonia PUP, președinte Consiliul Județean al Elevilor Timiș (CJE Timiș)
Când creezi mecanisme de organizare și finanțare a proiectelor studențești, a Caselor de Cultură ale studenților, a taberelor pentru studenți și de acreditare a privaților care pot organiza astfel de tabere, este necesară o negociere serioasă cu toate structurile în care se organizează studenții. Iar ca aceste inițiative să ajungă de la București până la cel mai îndepărtat centru universitar, să colectezi opiniile studenților și ca acestea să ajungă înapoi la București, trebuie ca MTS să aloce timp și să organizeze un context serios și realist de dialog. – Ovidiu BOLDOR, președinte Organizația Studenților din Universitatea de Vest Timișoara (OSUT)
Solicităm Ministerului Tineretului și Sportului să respecte legile, prin dialog deschis cu tinerii (14-35 de ani) și organizațiile de tineret din România (indiferent de legea în baza căreia funcționează), din orice colț al țării ar fi ei. Actualii demnitarii din cadrul MTS uită faptul că tinerii și organizațiile de tineret nu sunt subordonați, ci parteneri în activitatea din domeniul tineretului. Acest domeniu nu va evolua atât timp cât măsurile nu sunt negociate și agreate cu beneficiarii asupra cărora crează impact. – Mihai-Adrian VILCEA, președinte Fundația Județeană pentru Tineret Timiș (FITT)